Måndag förmiddag och jag har promenerat genom en dyblöt och slaskig stad för att ta mig till jobbet. Eller slaskig? Egentligen är det inte ens slask numer. Det har tinat så mycket så att det i stort sett är bart och blött. Och mörkt!! Jag upplever att mitt stämningsläge, min motivation och lust påverkas mycket av väder och mörker/ljus. Jag önskar mig en vit adventstid och jul men massor av härlig snö och några sköna, friska minusgrader, strålande sol (de få timmar den är över horisonten). Önska går ju bra, men bestämma över vädret kan man inte. Jag behöver energipåfyllnad och stämningshöjare dessa dagar.

Dagens tema: Sång

Vissa sjunger nästan jämt – varje dag i alla fall. De lever för sången och har alltid varit någon slags sångfågel. De har ”sångröst” brukar vi säga och vi kan med njutning höra deras stämmor. Men alla kan sjunga! Ja, jag vet, det är ett slitet uttryck och många brukar inte hålla med om det. Som jag ser det så beror det på vad vi fokuserar på: processen eller resultatet. Sång gör mycket för hälsan. Det vore synd att avstå från det bara för att vi inte upplever oss ha ”sångröst”. Den sång som påverkar hälsan positivt har lite att göra med att underhålla andra eller skapa vackra ljud för andras öron.

Just att sjunga tillsammans med andra verkar ha en särskilt god effekt och det finns forskning som t e x visar att körsång ”tvingar” fram en lugn och regelbunden andning, vilket ger effekt på hjärtat med gynnsamma hälsoeffekter som följd. När vi sjunger tillsammans med andra ökar också oxytocinet och dopaminet i kroppen och vi upplever känslor av lugn, lycka och glädje

Sjung i duschen eller vart du vill! Idag ska i alla fall jag ta ton och förmodligen blir det några julsånger. Vill jag inte höra min egen röst har jag lurar på mig – lyssnar på musik och sjunger till 🙂

Mer om sång och hälsa:

http://www.folkhalsan.fi/sv/startsida/Data/Globala-Nyheter/Musik-kan-starka-din-halsa-/

http://www.sangfokus.se/om/

http://www.expressen.se/halsoliv/sang-har-en-dramatisk-effekt-pa-hjartat/

http://www.kulturellahjarnan.se/2015/02/24/korsang-starker-immunforsvaret/

